Gasque, Sigtuna en Bandy - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van fidesenjohaninzweden - WaarBenJij.nu Gasque, Sigtuna en Bandy - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van fidesenjohaninzweden - WaarBenJij.nu

Gasque, Sigtuna en Bandy

Door: Fides

17 Maart 2009 | Zweden, Uppsala

Hej allihopa!

Inmiddels zijn wij al weer zes weken in Zweden. Echt raar hoe snel de tijd toch verstrijkt. Met onze Zweedskennis gaat het langzaam maar continu vooruit. Wij kunnen ons voorstellen (“Jag heter Fides”), zeggen waar we wonen (“Jag bor på Eklundshof i Uppsala”), naar producten in een supermarkt vragen en vragen hoe duur ze zijn (“Har ni kanelbullar? Hur mycket kostar den”). Theoretisch kunnen wij ook het eten in een restaurant in het Zweeds bestellen. In de praktijk is het vaak toch anders. Afgelopen woensdag waren wij met de Nederlands-Zweedse vereniging in een Café (Pub 19) eten. Maar omdat het zo makkelijk is en je meestal toch niet verstaat wat de Zweden antwoorden (het klinkt net als Chinees als je het woord niet voor ogen hebt), switch je toch snel naar het Engels en heb ik mijn eten dus weer niet in het Zweeds besteld. Ook in de winkel bestaat de conversatie vooral uit “Hej” en “Tack”. Om het echt te oefenen zouden we eigenlijk regelmatig met Zweden moeten spreken die veel geduld hebben en alles langzaam en duidelijk uit spreken. Ook al zitten wij in Zweden, is dit toch best moeilijk. We hebben vooral contact met andere exchange students, omdat je wel een beetje in dezelfde situatie zit. In ons gebouw leven ook wel vele Zweden, ca. 50% Zweden en 50% uitwisselingsstudenten, maar daar kom je maar moeilijk mee in contact. Wij hebben één keer in de twee weken een etentje met heel Eklundshof, maar tot nu toe zijn daar geen Zweden bij geweest. Het lijkt wel alsof ze een beetje bang zijn voor ons.

Op het moment is het een ideaal tijdstip om op reis te gaan naar Zweden. Nog nooit kreeg je zoveel Zweedse kronen voor 1 Euro. Het hoogtepunt werd twee weken geleden bereikt met 1 € = 11,70 SEK. Een jaar geleden was dat nog 9,4 SEK. Meteen na carnaval kregen wij voor de tweede keer bezoek uit Nederland. De goede wisselkoers had hier echter niks mee te maken ;). Niels kwam pas na carnaval, omdat hij dit nog in Eindhoven wou vieren. In Zweden kennen ze geen carnaval, maar ik moet zeggen dat ik dat niet heel erg vind. Helaas was ik erg ziek toen Niels hier was (39,3 graden koorts en erg verkouden). Waarschijnlijk heeft Bengt (onze begeleider) die een paar weken geleden ook ziek was me aangestoken. Hij had ons nog gewaarschuwd niet te dicht in zijn buurt te komen, maar blijkbaar is een van de Zweedse bacteriën toch op mij over gesprongen. Daardoor moesten we onze planning een beetje aanpassen, maar we hebben er toch een paar heel leuke dagen van gemaakt. Op vrijdag zijn we naar een Gasque gegaan voor internationale studenten. Een Gasque is een soort gala + diner. Het is erg traditioneel en er is een dresscode: Pak voor mannen en knielange jurk of rok voor vrouwen. Moet je ook maar net bij je hebben als exchange student. Na een welkomstdrankje gingen wij (350 deelnemers) naar een grote zaal met allemaal lange, mooi gedekte tafels. Er was een vaste plaatsindeling gemaakt, zodat je niet zelf kon kiezen waar je wou zitten. Wel jammer aangezien ik niet de beste zitplaats had. Ten eerste zat ik helemaal aan de rand, zodat ik een slechte zicht had op het podium. Tijdens het diner van 4 uur (!) werden er allemaal liedjes gezongen (over bier :-p), toespraken gehouden en waren er optredens. Aan eten kom je dus bijna niet toe. Ten tweede zitten vrouwen en mannen normaal om en om, maar omdat er meer vrouwelijke dan mannelijke exchange students zijn, zaten om mij heen alleen maar vrouwen. Op zich is dat niet zo heel erg, maar het maakt het toasten iets ingewikkelder. Want na elk intermezzo moet er worden getoast. Skål! Volgens de regels in het boekje moet dit voor vrouwen als volgt: First skåla with the gentleman to your left, and then the gentleman to your right, and finally to the gentleman opposite of you. Drink, then skåla in reverse oder (opposite, right, left). Naja, handig dus als er allemaal vrouwen naast en tegenover van elkaar zitten. Je kan je wel voorstellen dat met al het getoast een hoop schnaps, bier en wijn doorheen gaat. Het was in ieder geval een erg mooie ervaring om een keer mee te maken. Het diner werd afgesloten door staand op de stoelen een laatste lied te zingen, waarna de after party kon beginnen!!

De volgende dag hebben Niels en ik een klein uitstapje gemaakt in de buurt van Uppsala. We zijn naar Sigtuna geweest, een klein plaatsje ca. 30 km van Uppsala vandaan. Het ligt aan een heel groot meer, Mälaren, dat zich tot naar Stockholm strekt. In de winter kan je via dit meer de 80km naar Stockholm zelfs schaatsen. Ook nu is het meer nog bevroren, zodat we een wandeling op het meer konden maken. Ik heb nog nooit in mij leven zoveel natuurijs gezien! Echt ontzettend mooi. Zover je kan kijken alleen maar ijs. Op het ruwe ijs waren een soort wegen aangelegd om op te schaatsen en wandelen. Na de wandeling zijn wij nog even door de pittoreske straatjes van Sigtuna gelopen. Overal typische Zweedse houten huisjes in geel, roze, rood en groen. Geïnspireerd hierdoor zijn we verder gereden naar Steninge en Rosersberg om naar mogelijke eigen “huisjes” te kijken :-p (zie fotos’). De woningen bevielen ons erg goed, maar het klimaat in Zweden lijkt ons toch te koud om hier langer te leven.

Eklundshof, het studentencomplex waar wij wonen, ligt maar 1km buiten het centrum. Als je langs de rivier Fyrisån loopt, kom je vanzelf in het centrum. Maar 200m van ons huisje vandaan loop je eerst langs een paar sportvelden. In Nederland zouden dit waarschijnlijk een paar voetbalvelden zijn of misschien tennisbanen. Hier zijn het ijshockey/Bandyvelden. Toen ik een week geleden even naar de stad wou gaan en naar buiten liep, zag ik meteen dat het weer superdruk was. Overal stonden auto’s geparkeerd (gelukkig niet weer op onze parkeerplaats). Dit kan alleen maar één ding betekenen: Er is weer een Bandywedstrijd. Bandy is een soort ijshockey. Het wordt net zoals ijshockey op ijs gespeeld met sticks. In plaats van een puck heb je echter een bal. Ook lijken de regels meer op de regels die wij van het voetballen kennen. Wat Bandy en voetballen verder nog gemeenschappelijk hebben zijn de fanatieke supporters. Het stadion was helemaal gevuld met fans die constant liedjes aan het zingen waren – zelfs met een eigen kapel erbij. Wat Bandy van voetbal onderscheid is dat het veel sneller gaat dan voetbal. De spelers scheuren op hun schaatsen van de ene kant naar de andere. Maakt het wel spannender aangezien je gemiddeld meer doelpunten heb ;) Een ander verschil is dat de supporters bij ons niet in een jacuzzi langs de rand zitten (zie foto) :-p. Echt gek, die Zweden!

Afgelopen zaterdag zijn Johan en ik in Stockholm geweest. Daar hebben wij afgesproken met drie vrienden van Niels. Niels kon helaas niet mee, maar daarvoor ga ik morgen naar Duitsland/Nederland :-). De volgende keer ook meer over Stockholm.

Hälsning,
Johan och Fides

P.S.: Alle foto’s staan zoals altijd op www.fidesaarts.de/sweden.

• 22 Maart 2009 - 18:55

Lianne:

Hejsan!
    Leuk verhaal weer en super foto's! Die mensen in die jaccuzi, zitten die in het publiek of wat? Hahaha!
    Heel apart!
    Hejdå!