Stockholm en sportende Zweden - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van fidesenjohaninzweden - WaarBenJij.nu Stockholm en sportende Zweden - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van fidesenjohaninzweden - WaarBenJij.nu

Stockholm en sportende Zweden

Door: Johan

30 Maart 2009 | Zweden, Uppsala

Tjena!

Op een zaterdag die begon met natte sneeuw zijn we met de trein naar Stockholm gegaan. Op het stationnetje van Uppsala aangekomen moesten we eerst uitvinden hoe je kaartjes moet kopen. Het systeem hiervoor is in Zweden iets anders dan in Nederland. Je moet namelijk van te voren aangeven hoe laat je wilt vertrekken. Dus als je een retourtje wilt, moet je ook aangeven hoe laat je van plan bent terug te gaan. Maarja je weet natuurlijk nooit zeker welke tijd je teruggaat. Dus eerst maar een enkeltje gekocht.

In Stockholm aangekomen sneeuwde het niet meer maar was het nog wel frisjes. Dus tijd voor een wandeling naar Vasamuseet (het Vasamusem). Tijdens de wandeling hebben we nog een Audi/VW dealer midden in het centrum van Stockholm gespot. In de showroom stond nog een mooie R8 geparkeerd :). Na daar even te hebben gekeken, zijn we verder gelopen richting het Vasamusem. Opvallend is ook het aantal Porsche’s in Stockholm - ik heb er die dag toch zeker 4 gezien. Aangezien in en om de stad veel water is, zijn er ook veel rondvaartboten. Helaas varen deze alleen in de lente en zomer. Daarvoor moeten we dus nog een keer terug :).

Maargoed ‘Vasamuseet’. Voor wie het verhaal nog niet kent even een samenvatting. In het museum is het oorlogsschip de Vasa te bezichtigen. Het is gebouwd van 1626 t/m 1628. Na de tewaterlating op 10 augustus 1928 is het schip al na enkele kilometers in de haven van Stockholm gezonken. Dit was te wijten aan het ontwerp van het schip. Het was te hoog in verhouding tot de breedte en daarom onstabiel. Het schip is gezonken door het toedoen van enkele hogere golven. Als je in het museum bent kan een leek ook zien dat het schip misschien een beetje te hoog is. Ik snap niet dat ze dat in de 17de eeuw niet zagen. Het schip is ‘pas’ in 1961 van de bodem gehaald en is sinds 1990 in het Vasamusem te bezichtigen.

Tijdens het bezoek aan het Vasamusem zijn we ook nog vrienden van Niels tegengekomen die dat weekend ook in Stockhom waren. Later zouden we met hun nog ergens wat gaan eten. Na het Vasamuseum zijn we naar Gamla Stan gegaan. Dit is het oude gedeelte van Stockholm waar ook het koninklijke paleis staat. Van het paleis hebben we ook enkele foto’s gemaakt. Waarschijnlijk waren deze veel mooier als er nog wat zon was geweest die dag. Voor de rest is Gamla Stan vrij toeristisch, overal tax-free stikkers op de winkels en weinig Zweedse mensen. Fides heeft hier nog wel wat Zweedse Donald Ducks gescoord. Die heet hier ‘Kalle Anka’. Na deze vondst zijn we nog even in de ‘Tyska kyrkan’ (Duitse kerk) geweest en zijn we vervolgens via de Mårten Trotzig Grand, de smalste straat van Stockholm, naar de ‘Gallerian’ gelopen. Dit is een overdekt winkelcentrum in Stockhlom. Hier hebben we nog wat kleren gekocht. Over het algemeen zijn kleren net wat goedkoper dan in Nederland. Dus dat is mooi meegenomen. Toen we hiermee klaar waren was het al weer avond en tijd om wat te gaan eten. Wij hebben dus Bart, Bob en Michiel gecontacteerd en zijn samen naar een ‘Iers’ restaurant gegaan. Nou ja Iers,… Het enige Ierse was dat er Murphy’s werd geschonken maar het eten smaakte in ieder geval goed!

Na enige omzwervingen in Stockholm zijn we op advies van Fides uiteindelijk bij een echte Ierse pub terecht gekomen. Hier was het gezellig en we hadden Ierse live muziek. Helaas moesten Fides en ik nog met de trein terug naar Uppsala. Daarom gingen wij al om een uur of 12 terug naar het station. Ik heb vernomen dat het in Stockhlom nog gezellig is geweest tot in de late uurtjes.

Afgelopen weekend ben ik met Elisenda (mijn buurvrouw op Eklundshof) naar de Bandyfinale van Zweden geweest welke plaatsvond in Uppsala. De kranten hadden het er al weken over en het centrum van Uppsala was helemaal in het teken van de Bandywedstrijd. Ook waren er extra tribunes gebouwd om het “veld”. Er stonden twee finales op het programma - één vrouwenfinale en één mannenfinale. Helaas stond Uppsala in geen van beide finales. De damesfinale ging tussen AIK – Nässjö; Edsbyns IF - Västerås SK streden tegen elkaar in de mannenfinale. ‘s Morgens om 11:45 begonnen de vrouwen. Het was nog niet erg druk in het stadion tijdens deze finale. Schijnbaar is vrouwenbandy nog niet zo populair in Zweden. Het is ook geen sport voor mietjes. Er wordt af en toe best wat geduwd en getrokken. Ook hebben we aardig wat valpartijen gezien. Deze wedstrijd eindigde in 1-2 en Nässjö werd dus kampioen. Na deze wedstrijd zijn we nog even wat gaan eten, want het was toch best frisjes op de tribune.

Om 15:45 begon de mannenfinale en waren wij ook weer in het stadion. Nu was het al aardig vol. Ook waren er meer ‘echte’ supporters van beide teams aanwezig. Wij stonden in het vak met overwegend Västerås supporters. Wij waren dus automatisch ook voor VSK :). Ook werd er veel alcohol gedronken tijdens de finale. Sommige supporters hadden van te voren al aardig wat gedronken, wat goed te merken was. Het was echt een spannende wedstrijd want de teams gingen gelijk op eerst 1-0, 1-1 en bij de rust was het 2-2. Een helft duurt dus 45 min net als bij voetbal. De tweede helft was nog spannender dan de eerste helft want het bleef gelijk op gaan. In de 86ste minuut werd de winnende goal gemaakt door Västerås waardoor de eindstand op 4-5 kwam. Gelukkig zaten we in het vak met Västerås supporters en was het groot feest. Na het eindsignaal kwamen ook veel supports van Västerås het ijs op waardoor het een beetje een zooitje werd op het ijs. Het was wel eens leuk om een echte Zweedse sport te bekijken.

Een andere sport die in het noorden wordt beoefend is ijsracen (Isracing). De Zweden gaan dan met hun motor het ijs op en rijden rondjes. Natuurlijk zijn deze motoren speciaal geprepareerd om op het ijs te scheuren. Op de banden zitten spikes en de spatborden zijn wat langer dan normaal. De tweetaktmotoren die gebruikt worden zijn van Tsjechische makelij (Jawa) en hebben een cilinderinhoud van 500cc. Een week na de Bandyfinale was nu ook de ijsracefinale van Zweden in Uppsala. Dat is natuurlijk wel het bekijken waard! Dat dachten natuurlijk meer Zweden en was het weer erg druk. De race(jes) worden gehouden op een ovale baan die 400 meter lang is (schaatsbaan). Dan zijn de regels als volgt: je start met 4 motoren tegelijk, dan rijd je 4 rondjes en de snelste heeft de heat gewonnen. De eerste krijgt de meeste punten en de laatste de minste. Iedere deelnemer rijdt 4 heats en wie op het einde de meeste punten heeft, is de winnaar.

Dit is een erg snelle en spectaculaire sport. De motoren gaan aardig snel op het rechte stuk en in de bochten moeten ze van het gas af. Wat het echt spectaculair maakt, is dat je met z’n vieren tegelijk start. In de eerste bocht is het dan natuurlijk duwen en trekken geblazen en gaan er regelmatig wat coureurs onderuit, wat natuurlijk veel “oe”’s en “aa”’s bij het publiek oproept. Ook was het weer flink koud die zaterdag waardoor ik weer blij was toen ik thuis kwam.

Hej då,

Fides en Johan

• 08 April 2009 - 07:41

Lianne:

Hej hej!
    Leuk om weer iets van jullie belevenissen mee te krijgen! Maarre.. waar zijn AL die foto's? Hihi!
    Andre en ik gaan 26 april voor een week naar Zweden (met de auto dit keer), we hebben er erg veel zin in, ben ook best jaloers op jullie hoor! Geniet er maar van!
    Groetjes,
    Lianne

• 21 April 2009 - 12:27

Roeland:

Hee, ik vond het echt leuk om dit te lezen! Heel grappig dat Johan Fides meesleept naar een R8 en verteld over het zien van 4 porches, terwijl Fides Donald Duckjes gaat kopen! (vette zweedse naam trouwens;))

Maar, hoeven jullie niets voor de studie te doen(A)

Veel plezier daar!