Sista dagen - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van fidesenjohaninzweden - WaarBenJij.nu Sista dagen - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van fidesenjohaninzweden - WaarBenJij.nu

Sista dagen

Door: Johan

06 Oktober 2009 | Nederland, Nijmegen

Hejsan,

Inmiddels zijn we alweer een tijdje terug in Nederland. In de laatste maanden in Zweden hebben we naast het schrijven van de scriptie ook een beetje vakantie gevierd. Om te beginnen zijn we 21 Juni naar Åland geweest. 21 Juni is de dag waarop het licht het langst schijnt. Dus zijn we die dag vroeg vertrokken naar Åland. Het is eigenlijk een groep eilanden tussen Zweden en Finland in. Je komt er met een boot. Ook hebben we de auto meegenomen zodat we een beetje het grootste eiland hebben verkent. Het was die dag echt super weer dus we hebben veel van het eiland gezien. Vooral veel natuur; ook was er een meertje op het eiland waar wel honderden zwanen in zaten. Echt super mooi. Na een hele dag op Åland de toerist uitgehangen te hebben, zijn we op een strandje gaan BBQ-en. Daarna zijn we ’s-avonds weer terug naar huis gegaan en waren de volgende dag vroeg in de ochtend weer terug.
Het volgende reisje was naar Oslo. Begin juli zijn we 2 dagen naar Oslo gegaan. We hebben in die dagen veel van Oslo gezien, ook nog een fjordentocht gemaakt op een boot wat erg mooi was. Ook zijn we in het fort van Olso geweest waar nog diverse kanonnen afgeschoten werden, omdat die dag de koning jarig was.
Toen was Gotland aan de beurt; dit is een eiland ten zuidoosten van Stockholm. We zijn daar in totaal 3 dagen gebleven. Daar zijn we dus ook weer met de boot heen gegaan. Op Gotland is vooral in de zomer wat de doen, dan gaat een groot deel van de Zweedse bevolking daar vakantie vieren. Toen we daar waren hebben we 1 dag echt mooi weer gehad de andere dagen waren meer bewolkt en viel er af te toe regen. Toch was er van alles te doen op het eiland en was het niet alleen de prachtige natuur waar je het van moest hebben. Ten eerste is er het middeleeuwse stadje Visby. In dat stadje kun je veel middeleeuwse ruïnes zien. Op die dag dat wij er waren was het mooi weer en lag iedereen buiten te zonnen. Aan de flyers in Visby te zien is daar ook een bruisend nachtleven. Helaas zaten wij op een camping helemaal aan de andere kant van het eiland dus hebben we dat niet mogen mee maken. Ten tweede is er op Gotland een openbaar race circuit in aanbouw , a la Nurburgring. Dit is de Gotlandring. Helaas ben ik hier ook nog niet geweest. Reden genoeg dus om die schade in te halen en nog een keertje naar Gotland te gaan :). Ook zijn we een dag naar de druipsteengrotten van Lummelunda gegaan. Ook dit was erg mooi om te zien, vooral ook omdat we met lieslaarzen door de grotten moesten lopen omdat het de dagen daarvoor wat geregend had. Wat mij van Gotland is bij gebleven dat het een erg mooi eiland is met een natuur die je niet in Nederland tegenkomt.
Op 31 juli zijn we naar Göteborg gegaan. De hoofdreden hiervoor was het concert van U2 (U2 360 tour), maar natuurlijk hebben we nog een dagje Göteborg gedaan. Het U2 concert was echt fantastisch, er was erg veel tijd en geld in het podium gestoken. Het concert was ook helemaal uitverkocht. Omdat Fides graag goede plaatsen had, zijn we vroeg in de rij gaan staan. Na wat gedoe hier en daar konden we eindelijk naar binnen en is Fides naar het podium gesprint om de goede plaatsen te bemachtigen. Helemaal vooraan natuurlijk :-).
Ook zijn we, nadat we terug kwamen uit Göteborg, nog verhuist naar downtown Uppsala. Via de universiteit hebben we daar een appartement kunnen huren van een oudere vrouw. Dit omdat we niet meer in Eklundshof konden blijven wonen omdat de nieuwe studenten al weer kwamen. Het appartement was een beetje ouderwets ingericht en overal lagen matjes op de vloer. Maar de rest van het gebouw, vooral van buiten, was echt mooi en voldeed om er een maand in te wonen.
Na al deze tripjes in juli hebben we de rest van augustus rustig verder gewerkt aan onze scriptie en verder de dingentjes afgerond in Uppsala. 31 augustus zijn we met een volgepakte auto vertrokken vanuit Uppsala. Via Lund en Malmö zijn we rustig naar Kopenhagen gereden, waar we nog een dagje zijn gebleven. Die dag in Kopenhagen was het ook echt super weer en hebben we van alles in Kopenhagen gezien. Tegen de avond was het ook weer tijd om naar Nederland en Duitsland te vertrekken. De volgende dag om 5:30 heb ik mijn ouders wakker kunnen maken :). Fides was een uurtje later weer thuis.
Helaas was dit alweer het laatste bericht. Al met al hebben we een onvergetelijke tijd in Zweden gehad. We hebben echt veel dingen gedaan in de afgelopen 7 maanden en zoveel nieuwe indrukken gekregen. Zowel qua studie als andere dingen, zodat het een super tijd is geweest.

Hälsningar,
Fides en Johan