Lapland! - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van fidesenjohaninzweden - WaarBenJij.nu Lapland! - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van fidesenjohaninzweden - WaarBenJij.nu

Lapland!

Door: Fides

13 April 2009 | Zweden, Kiruna

Hej!

Voordat we volgende week naar Nederland vertrekken, toch nog maar even een update. Anders wordt het steeds moeilijker al onze reisjes bij te houden ;) Eind maart zijn we naar Lapland geweest! :-D Een reis die helemaal boven aan mijn lijstje met Todo’s stond en waar ik me al van begin af aan op heb verheugd! Het was echt een fantastische reis en ik ben ontzettend blij dat ik hem heb gemaakt. :-D Het is erg moeilijk te beschrijven wat je voelt als je ’s avonds in de schemering door 10 honden met een slee door een besneeuwd landschap wordt getrokken (echt net een droom!) of met sneeuwscooters door een zonovergoten sneeuwlandschap crost. Daarom hebben we ervoor gekozen wat meer foto’s online te zetten zodat zij ons verhaal kunnen vertellen. Dus ga naar www.fidesaarts.de/sweden ... en wordt jaloers ;)

Een kort verslag van wat we allemaal hebben gedaan wil ik toch nog even geven:
Op 31 maart, Johans verjaardag, zijn we ’s ochtends met z’n 8en met Norwegian naar Kiruna gevlogen. Daar werden we door mensen van Camp Alta (www.campalta.net/) opgehaald. Op weg naar Camp Alta, waar we een huisje hadden geboekt, hebben we even in Kiruna gestopt om bij een supermarkt de belangrijkste dingen voor de komende dagen te kopen en het stadje te bekijken. Diezelfde dag hebben we nog een grote wandeling gemaakt over Lake Altajärvi en in de avond stond de hondenslee op het programma. Nadat we NOG meer kleren hadden gekregen om aan te doen, konden we kennis maken met de honden – trouwens niet allen maar Husky’s. De honden stonden al te blaffen en te huilen omdat ze niet konden wachten om te starten. Ze vinden het helemaal geweldig om te rennen en een slee te trekken en dat was duidelijk te merken. Op de heenweg mocht ik helemaal vooraan zitten en het was nog mooier dan ik had verwacht :-D Een met sneeuw bedekte bodem, groene bomen, en blauw/paarse lucht en voor je 10 honden die ontzettend veel zin hebben om je te trekken. Gewoon geweldig! Tussendoor hebben we even gepauzeerd zodat de honden konden uitrusten. Sommige gingen rustig liggen zodat we ze konden aaien, anderen gingen in de sneeuw rollen, om af te koelen. Wijzelf hebben even geluncht en 1000 vragen aan de gids gesteld over de honden ;) Daarna begon de terugweg alweer, die gewoon veel te kort was. Terug in het kamp mochten we nog even naar de puppies kijken die ons de hele tijd zaten af te likken :-D Zoooo schattig!

De volgende ochtend zijn we met de sneeuwscooters naar het Ijshotel (www.icehotel.com/) gegaan in Jukkasjärvi. Eerst weer heel warm inpakken om vervolgens met 85km/u over het meer en door het bos te crossen. Dat is echt hard en soms heb je het gevoel dat je scooter omvalt of dat je er vanaf valt als je over de hobbels in het bos gaat. Pure adrenaline dus. We hadden die dag echt ontzettend mooi weer. Heel blauwe hemel, zon, sneeuw en voor je een hotel helemaal van ijs. De buitenkant is niet echt spectaculair, maar de kamers binnen zijn des te mooier. Elke kamer (in totaal zijn het er 78 ) is gedesigned door een andere ontwerper – en dat elk jaar opnieuw! En alles is uit ijs: de muren, de bedden en stoelen en zelfs de glazen in de ‘Absolut Icebar’. Nadat we met de sneeuwscooters weer terug waren in Camp Alta, hebben we eerst met z’n allen gegeten bij een kampvuur (rendiervlees met aardappeltjes en vossenbessenjam) en zijn Johan en ik daarna gaan langlaufen over het meer. Voor ons was het de eerste keer dat we dit deden, maar na een rondje van 6-7 km ging het toch best aardig. Vervolgens zijn Elisenda, Johan en ik naar de sauna van Camp Alta gegaan. Een echt traditionele sauna die je nog zelf moet stoken (duurde ca. 2 uur). De sauna is op vlonders geplaatst zodat het in feite op het meer drijft. Als je het echt warm krijgt, wat wel gebruikelijk is bij een sauna :-p, kan je of het meer in duiken via een luik aan de binnenkant van de sauna of buiten in de sneeuw rollen. Dat hebben we allebei gedaan ;). Die avond hebben we nog een schemering van het noorderlicht kunnen zien en zijn daarna tevreden gaan slapen.

Helaas moesten we de volgende dag alweer terug naar Uppsala, maar we hebben wel een hoop mooie, onvergetelijke herinneringen meegenomen.

Kramar,

Johan och Fides

• 24 April 2009 - 15:13

Paul:

Ok gelukt...ik ben jaloers:(
    Altijd al willen doen Lapland, maar normaal zo duur vanuit Nederland.
    Leuk om jullie ervaringen in Zweden steeds te lezen iig! Veel nog plezier daar (en dat lukt jullie vrij aardig lees ik). Hopelijk zie ik één van jullie morgen nog bij de bata :)

Groetjes,
    Paul