Hard aan het werk - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van fidesenjohaninzweden - WaarBenJij.nu Hard aan het werk - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van fidesenjohaninzweden - WaarBenJij.nu

Hard aan het werk

Door: Johan

16 Juni 2009 | Zweden, Stockholm

Hej!

Tot nu toe hebben we alleen maar geschreven over alle leuke reisjes die we de afgelopen maanden gemaakt hebben. Maar natuurlijk hebben we ook flink gestudeerd. We zijn namelijk niet voor niets naar Uppsala gekomen. De afgelopen maanden hebben we hard aan onze master scriptie gewerkt. De scriptie gaat over het leren van modellen van communicatie protocollen. Een protocol is een opsomming van een aantal afspraken tussen twee ‘systemen’ in ons geval. Het is even niet belangrijk wat deze systemen precies zijn. In de scriptie wordt ingegaan hoe een model van een stukje software, dat zich aan een bepaald protocol houdt, kan worden geleerd. Simpel gezegd wordt dit bereikt door het systematisch afgaan van alle mogelijke berichten van het protocol tussen de twee systemen. Je stuurt dan een berichtje naar een systeem en daarna kijk je wat het antwoord van het systeem is en dat dan een aantal miljoen keer :). Het model wat dan gegenereerd kan worden is een Mealy machine. In onze scriptie wordt uitgelegd welke tools, technieken en algoritmen je kunt gebruiken om dit voor elkaar te krijgen. Het genereerde model kan dan door mensen gebruikt worden om te kijken of het protocol in het systeem wel werkt volgens gemaakte afspraken. Ook zitten er nogal wat haken en ogen aan deze oplossing welke ook zullen worden beschreven in de scriptie.

Omdat we voor onze scriptie een programmaatje gebruiken voor het generen van de modellen wat op de universiteit van Dortmund gemaakt is, werden we door onze begeleider in Uppsala (Bengt Jonsson) uitgenodigd om mee te gaan naar Dortmund om daar een gedeelte van ons werk te presenteren. Dit was wel leuk om te doen en was weer eens wat anders dan elke dag op de universiteit aan de scriptie werken. Het verliep allemaal goed en we hebben daar ook nog wat andere presentaties bekeken. Op dit moment zijn we aan het laatste gedeelte van onze scriptie aan het werken. We verwachten dat de scriptie toch wel eind september af moet kunnen zijn. Ook omdat we nog een maandje langer in Uppsala blijven tot en met augustus. Onze begeleider in Uppsala is in ieder geval erg enthousiast over ons onderzoek en de resultaten die geboekt zijn.

Naast de scriptie hebben we nog een cursus Zweeds gevolgd en succesvol afgesloten. Voor deze cursus hebben we 7,5 ECTS gekregen. Dit betekent nog niet dat we vloeiend Zweeds kunnen praten of begrijpen maar het lezen van simpele teksten lukt al wel aardig. De cursus zelf was goed te doen, vooral als je Duits of Nederlands spreekt . Ook is het aantal ECTS wat je ervoor krijgt wat aan de hoge kant als je bekijkt wat je er voor moest doen. De lessen zelf waren erg leuk, vaak hebben we spelletjes gedaan zoals Bingo of Jeopardy!

Hejdå,

Fides en Johan

• 19 Juli 2009 - 16:17

Bernadette:

Hej men hej,

Inmiddels toch ook alweer in Oslo geweest toch? Dus weer een vlaggetje erbij op de lijst. En dan ook nog een maand extra in Zweden.... Wat een leven! Ik weet nog niet of je het hebt gehoord, maar ik heb jouw oude renault ingeruild voor een mooie twingo. Wel handig zo'n sloopregeling! Brengt hij toch nog wat op ;)
    Als je nog een maandje langer blijft dan kom ik langs. Heb namelijk in oktober anderhalve vakantie mogen opnemen. Ga je nog naar Gotenburg??? Dat is ook zeker nog een aanrader. Vooral bij mooi weer en doe je klim schoenen aan!!

Vi ses!