Oost-Europese cruise - Reisverslag uit Tallinn, Estland van fidesenjohaninzweden - WaarBenJij.nu Oost-Europese cruise - Reisverslag uit Tallinn, Estland van fidesenjohaninzweden - WaarBenJij.nu

Oost-Europese cruise

Door: Johan

19 April 2009 | Estland, Tallinn

Hejhej,

Half april zijn we samen met Amy en Nadine met de ferry naar Tallinn gegaan. Vanaf Stockholm kun je namelijk met verschillende ferry’s naar Riga, Helsinki, Tallinn en nog een aantal andere plaatsen. Wij hebben maar eens voor Tallinn gekozen. De boten vertrekken meestal tegen de avond uit Stockholm en zijn dan de volgende ochtend in Talllinn. In de avond en nacht is er op de boot van alles te doen. Je kunt er naar de sauna, de pub, er is een kleine nachtclub en er zijn diverse restaurantjes en winkeltjes. Veruit het populairst is het taxfree gedeelte van de ferry. In dit gedeelte is er een assortiment met alcoholische versnaperingen waar menig Gall & Gall jaloers op kan zijn. Omdat in Zweden de alcohol nogal duur is, zie je veel mensen met tassen vol met alcohol rondlopen. Wij konden natuurlijk niet achter blijven en hebben ook wat gekocht :).

In de ochtend waren we, geheel volgens Zweedse traditie stipt op tijd, in Tallinn aangekomen. Helaas waren we nog niet helemaal uitgeslapen maar dat lag meer aan onze Russische buren. Maar het was redelijk goed weer en zijn we een beetje door de stad gaan lopen. In Tallinn zie je vooral in de binnenstad nog veel resten van de middeleeuwen. Ook is het niet door oorlogen geteisterd, dus zijn veel gebouwen in tact gebleven. Een bepaald deel van de stad ligt hoger dan de rest. Als je naar dit hogere gedeelte gaat, heb je een mooi overzicht over Tallinn. De hele dag hebben we een beetje doorgebracht met sightseeing: Diverse poorten en torens van de stadsmuur, Raadhuis aan het Raadhuisplein, Alexander Nevski-kathedraal op de Domberg, etc. Tussen de middag hebben we bij een Mexicaans restaurant gegeten (Amarillo) waar de spare-ribs erg goed smaakten :). Daarna zijn we nog in een shopping mall geweest welke een beetje buiten de binnenstad lag en waar het vrij druk was. Toen maar eens terug naar de ferry. We hadden gezien tijdens het verlaten van de boot, dat deze weer om 17:45 Zweedse tijd vertrok – dus 18:45 Tallinn tijd. We waren al laat dus we moesten een beetje doorlopen. Toen we de haven naderden, zag ik het schip al niet meer in de haven liggen en de buien al hangen… Nu bleek het dat de boot om 18:00 uur was vertrokken… Hadden we toch ff beter moeten kijken. Dus ja wat nu. Terug vliegen was gewoon te duur en de volgende ferry naar Stockholm ging pas de volgende dag. Aangezien we Tallinn wel gezien hadden, was dat ook niet echt een optie. Dezelfde avond vertrok ook nog een ferry naar Helsinki, dus dat leek ons wel een goed plan om meteen ook maar Helsinki te bezoeken. Zodoende zaten wij om 21:00 op de ferry naar Helsinki :).

De volgende dag moesten we al om 6:00 van de boot af. Gelukkig was het al een beetje licht in Helsinki maar dat was dan ook alles. Eerst even ontbeten en daarna de stad in. Natuurlijk is er op paaszondag om 8:00 ‘s morgens weinig te doen in Helsinki :). En het was koud! Dus hebben we eerst sightseeing gedaan met de tram. Om 10:00 uur ging de McDonald’s open en hebben we daar koffie gedronken. Daarna maar eens naar de turist information om te kijken of er nog interessante dingen te zien zijn. Uiteindelijk zijn we wat rond gaan lopen en hebben we enkele kerken bezocht, waarvan ik de namen niet meer weet :). (Commentaar Fides: Het waren o.a. de Domkerk van Helsinki en de Uspenski-kathedraal) Ook zijn we nog naar het parlementsgebouw geweest. Dit is denk ik wel het grootste gebouw van Helsinki. Zowel in Tallinn als in Helsinki is duidelijk een Russische invloed merkbaar. In Helsinki waren het de gebouwen en in Tallinn vooral de mensen die nogal Russisch leken. Deze lieten ook graag zien dat ze flink wat geld te besteden hebben :). Diverse vrouwen liepen rond met gouden of rode laarzen en zagen er helemaal opgetut uit. De tijd ging toch wel snel want het was al weer 17:00. Tijd om weer terug te gaan naar de haven om nu zeker niet de boot te missen! Gelukkig waren we nog ruim op tijd voor de boot en arriveerden de volgende ochtend weer in Stockholm.

Hej då,

Fides en Johan