Vi är i Uppsala! - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van fidesenjohaninzweden - WaarBenJij.nu Vi är i Uppsala! - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van fidesenjohaninzweden - WaarBenJij.nu

Vi är i Uppsala!

Door: Johan en Fides

09 Februari 2009 | Zweden, Uppsala

Hej,

Vi är i Uppsala! Ofwel: Wij zijn in Uppsala. Na een autoreis van 16 uur zijn wij afgelopen woensdagochtend om 10:00 in Uppsala aangekomen. Helemaal uitgeput van het rijden wouden we het liefst meteen gaan slapen, maar nee… er moest een hoop worden geregeld. Contract tekenen voor de kamer bij Polacksbacken Logement, sleutel ophalen bij Swesafe, alle spullen uit de auto halen, welkomstpakket ophalen bij Ulrika en ook al een eerste onverwachte ontmoeting met Bengt (onze afstudeerbegeleider). En opeens is de eerste dag al voorbij. Donderdag en vrijdag weer wat dingen geregeld. Internet en een Zweedse telefoonkaart zijn natuurlijk erg belangrijk om contact te houden met het thuisfront. Helaas hadden we in het begin van de week al gehoord dat ons project bij Ericsson niet doorgaat. Door de creditcrisis zijn een hoop mensen ontslagen en is er een reorganisatie bij het bedrijf. Dus zijn we donderdag en vrijdag ook op zoek gegaan naar mogelijke alternatieven en hebben ons voornamelijk bezig gehouden met het lezen van een hoop papers. Op vrijdagmiddag hebben ze een leuke gewoonte hier op de uni die wij ook al uit Nederland kennen: Borrelen ;). Het begint met koffie om 15:00 en om 17:00 wordt een overstap gemaakt naar bier en borrelnoten (ja, die kennen ze hier ook ;)). Zaterdag zijn we even naar de Ikea geweest. Is natuurlijk een must als je in Zweden bent. Net als in Nederland is het hier op een zaterdag ontzettend druk. Over Zweden kan je dat voor de rest niet echt zeggen. Op weg naar de uni (200m lopen) zien we bijna nooit iemand. Na de Ikea zijn we nog even bij de Lidl geweest om boodschappen te doen. Andere supermarkten (ICA en Willy’s) liggen wel veel dichter bij, maar zijn ook een stuk duurder. Voor onze begrippen is zelfs de Lidl al duur. Een courgette voor € 5 was wel even slikken. Voornamelijk groenten en vlees zijn hier duurder dan in Nederland. Terug van de Ikea en Lidl was de auto weer helemaal volgepakt zoals het hoort ;). Voor de nieuwe hebbedingetjes van de Ikea (b.v. plantjes, rode kussens voor op de stoelen en een klok) zie de foto’s van onze kamers. Zaterdagavond zijn we naar het centrum van Uppsala gelopen, maar anders dan verwacht was ook hier niet veel te beleven. Uppsala heeft 130.000 inwoners waarvan ongeveer 20.000 studenten. Dus het is ongeveer vergelijkbaar met Nijmegen en je zou verwachten dat er wel wat te doen is. Tenminste dat je ergens een leuke kroeg vindt om wat te drinken. Inmiddels weten we dat het hier in Zweden anders is georganiseerd. Elke student is lid van een nation (een soort verplichte studentenvereniging) en elke nation heeft een eigen pub waar je dan heen gaat. Als je geen lid bent van een nation mag je in Zweden niet eens deelnemen aan tentamens. Wij gaan ons morgen aanmelden bij de Värmlands nation die volgens andere studenten hier beter is georganiseerd en vooral voor exchange students is. Bij de borrel afgelopen vrijdag hebben wij kennis gemaakt met een docent die ook uit Nederland komt en samen met Frits (onze afstudeerbegeleider in Nederland) heeft gestudeerd en gepromoveerd. Heel spontaan werden wij voor gisteren uitgenodigd voor een borrel van de Nederlands-Zweedse vereniging in Uppland. Het was een heel gezellige middag/avond en erg interessant om de eigenaardigheden van de Zweden beter te leren kennen. Zoals wij zelf al hadden meegemaakt moet in vele winkels en alle banken een nummertje worden getrokken als je iets wilt regelen of kopen. Blijkbaar is dat hier ook bij discotheken en bars het geval. Je moet een uur in de rij staan ook al is er binnen nog genoeg plaats voor meer mensen. Als er een rij staat trekt dit de aandacht en denken de mensen dat er iets gratis is of wat te beleven valt. Van een vrouw van de Nederlandse club konden we ook meteen een fiets voor een half jaar lenen. Een tweede fiets hebben wij vanochtend bij een fietsenmaker gekocht voor SEK 600 (ca. € 60). Fietsen is hier op het moment niet echt een pretje. Overal ligt sneeuw en ijs. Bovendien strooien zij hier niet met zout maar met kleine steentjes die het fietsen alleen maar gevaarlijker maken. Wij hebben inmiddels al genoeg verhalen gehoord van studenten die hun benen hebben gebroken omdat ze met de fiets zijn gevallen. Dat is ook een reden waarom vele Zweden een fietshelm dragen. Wij vinden het nog maar een beetje raar. Vanochtend hebben we ook een sportkaart voor een van de twee sportcentrums hier gehaald. € 155 voor 6 maanden. Ook wel duur, maar de fitnessruimte zag er wel goed uit. Iets groter dan op het sportcentrum in Nijmegen. Bovendien horen er ook een zwembad en sauna bij :-). Meer verhalen over onze belevenissen hier in Zweden en foto’s van de uni en stad komen binnenkort.

Groetjes uit Uppsala,

Johan en Fides

• 10 Februari 2009 - 06:47

Thijs:

Det ser jättebra ut!

Ik weet niet of ze daar een Netto hebben, maar dat was ook nog wel een redelijk goedkope supermarkt!

Ohwja, en je moet Kanelbullar halen, die zijn echt superlekker!

Groetjes,
    Thijs

• 10 Februari 2009 - 13:09

Moni:

Hoi Fides,

ihr habt ja echt superleuke kamers!
    Ich hab direkt Lust mit Rebekka mal vorbeizukommen und mir mal Schweden anzuschauen! :-)

Lieben Gruß und noch eine tolle Zeit!
    Moni

• 10 Februari 2009 - 17:40

Bernadette:

Hey men hey broertje en Fides,

Zo te horen gaat het goed met jullie. Ik zat een aantal jaar geleden bij goteborg nation. Als je niet in de rij wil staan bij de nations moet je gewoon vroeg gaan!! En dat borrelen op vrijdag is een after-work borrel, die zouden we in nl ook moeten introduceren... Jammer van Erricson... Maar hoe minder verplichtingen, hoe meer snoep-reisjes er gemaakt kunnen worden! Misschien is er nog een tussenweg mogelijk... Dat je een algemene probleemstelling bedenkt en erricson e.a. gebruikt als case! Moet je daar alleen wel data vandaan kunnen halen!

Lieve groeten
    Bernadette

• 10 Februari 2009 - 21:03

Merijn:

Ziet er cool uit, Johan (en Fides :) )! Heel veel plezier daar en keep us posted.

• 12 Februari 2009 - 14:15

Jos:

Hoi Fides en Johan

Leuk jullie reisverslag ik zag op jou hotmail dat jullie in zweden waren.
    Zijn jullie daar voor je studie en hoe lang blijven jullie daar.
    Ik heb me aan gemeld voor de verslagen.
    Vind ik wel leuk om die te lezen.
    Wij wensen jullie veel plezier en geniet er van.
    Groetjes en een dikke kus van ome Cor en Tante Jos

• 12 Februari 2009 - 14:25

Lianne:

Hejsan!
    Leuk leuk leuk! Jullie eerste verhaal! We hadden het nog over jullie maandagavond bij de les (ik dat ik me gek had gezocht naar jullie, Patick dat hij het juiste webadres had en Roel dat ie na enig zoeken het wel had gevonden, maar dat er nog niks op stond.. en toen was er alweer een halve les voorbij, hahaha! Nee, geintje!) Het ging goed, we waren maar met zijn vijven, hebben een nieuwe cursist erbij, dus dat is weer gezellig. Jullie huisje ziet er helemaal toppie Zweeds uit zo met die sneeuw. Gaaf hoor! Ik ga jullie bij mijn favorieten zetten en veel succes met inburgeren (gaat jullie al goed af want ik lees al wat bekende gewoontes die jullie aan het ondervinden zijn, haha!)
    HejdÅ!
    Lianne

• 12 Februari 2009 - 17:55

Jolanda:

Hey Johan -en Fides-,

Klinkt erg veelbelovend, hopelijk gaan jullie een heerlijke tijd tegemoet!

Jolanda (JVG50)